Osztályozás, nem jó szokás?

2018. augusztus 23. 11:55 - Kondacs Flóra

A forgalomban lévő magyarországi tankönyvek nagy többségére jellemzői, hogy minden témakört egy-egy központi fogalom megmagyarázására építenek föl[1]. Pl. Az időhatározó legtöbbször a cselekvés időpontjára vonatkozik (ötkor). Jelenthet folyamatot, tartamot is, vagyis azt, ahogy egy esemény…

Tovább
Szólj hozzá!

NaHÁT miket gondol az átlag nyelvhasználó…

2017. május 31. 11:13 - Kondacs Flóra

A hát diskurzusjelölő gyermeknyelvi funkcióiról

   A diskurzusjelölők jellemzői        A diskurzusjelölők (pragmatikai kötőszók (Németh T. 1998), diskurzuspartikulák (Kiefer 1988)) diskurzusszegmenseket kötnek össze, és pragmatikai viszonyokat jelölnek a megnyilatkozásokban (Kondacs 2016: 46). A diskurzusjelölők főként élőszóban jellemzőek.…

Tovább
Szólj hozzá!

Szóval az ovisok…

2017. május 11. 17:11 - Kondacs Flóra

Az óvodások diskurzusszervező elemeiről a szövegösszefüggés alapján

   A diskurzusjelölők és az ovisok      A gyermekek számos diskurzusjelölőt használnak spontán beszédükben, amelyekkel jelzik pragmatikai, nyelvhasználati tudatosságuk kialakulását (Markó‒Gárczi‒Imre 2010). Megfigyelték továbbá azt is, hogy az életkor előrehaladtával egyre több diskurzusszervező…

Tovább
Szólj hozzá!

Hát valóban "hátolnak" az óvodások?

2017. február 09. 10:00 - Kondacs Flóra

Még kisiskolás korunkból ismerős lehet a következő tiltás: „Háttal nem kezdünk mondatot!”. De vajon tényleg nem kezdünk mondatot a hát elemmel? És pontosan mi is az a hát elem? Ha a stilisztika szemszögéből közelítjük meg (Schirm 2014), akkor megtudhatjuk, hogy hézagtoldó szóként (Szathmári 2004:…

Tovább
Szólj hozzá!
süti beállítások módosítása